Americký multimiliardár Elon Musk sa chystá zmeniť systém predplatného pre bežných užívateľov na svojej sociálnej sieti X. Namiesto jedného budú k dispozícii rovno dve, jedno lacnejšie a druhé drahšie – to nebude obsahovať žiadnu reklamu. Informoval o tom v piatok priamo Musk.
V súčasnosti má pre bežných užívateľov sieť X iba jedno predplatné, zvané Premium, to vzišlo z predchádzajúcej služby Twitter Blue. Prípadných záujemcov vyjde na 100 euro ročne, prípadne na 8 euro mesačne
Po zaplatení tejto sumy užívatelia získajú niektoré prémiové funkcie, ako je napríklad možnosť editovania príspevkov, prioritné hodnotenie v konverzáciách a vyhľadávania, možnosť vytvárania dlhších príspevkov a formátovania textu, a zároveň sa im tiež zobrazuje menej reklám.
Ktoré dane by mal štát zvýšiť? Analytici vyhodnotili návrhy slovenskej vlády
Do budúcnosti sa však počíta, že v tomto predplatnom sa bude zobrazovať reklama v plnom objeme. Pokiaľ budú chcieť ľudia získať prístup úplne bez reklám, budú si musieť priplatiť.
„Čoskoro budú spustené dve nové úrovne predplatného X Premium. Jedna je lacnejšia so všetkými funkciami, ale bez obmedzenia reklám, a druhá je drahšia, ale nemá žiadne reklamy,“ vyhlásil americký multimiliardár. Bližšie informácie však neprezradil, v tejto chvíli teda nie je jasné, kedy budú rôzne verzie predplatného k dispozícii pre všetkých užívateľov.
Poplatok pre všetkých
Okrem toho ale sieť X testuje aj platené členstvo pre všetkých užívateľov. Základné predplatné sa volá „Not A Bot“ a pre sieť X nemá byť primárne zdrojom peňazí. Slúžiť má v boji proti armáde topánok, ktoré svojimi príspevkami zaplavujú túto sociálnu sieť.
„Je to jediný spôsob, ktorý ma napadá, ako bojovať s obrovskými armádami topánok, pretože takého topánka si zaobstaráte za desatinu penny. Také systémy potom zapĺňajú účty otravným spamom, šíria nenávistný obsah alebo sa dokonca pokúšajú ovplyvniť voľby,“ vyhlásil už skôr Musk podľa serveru DigitalTrends.
Zavedenie čo i len minimálneho poplatku podľa neho spôsobí, že sa topánky už nebudú vyplácať. „Pre každého topánka by totiž musela byť zaregistrovaná nová platobná metóda, čo pre jedincov, ktorí zriaďujú automatizované účty, bude predstavovať ďalšie veľké obmedzenia,“ konštatoval majiteľ siete X.
Poplatok sa bude v jednotlivých krajinách líšiť v závislosti od výmenného kurzu, v základe by mal ale činiť už spomínaný dolár za ročné predplatné. V prepočte za 23 Sk potom užívatelia získajú možnosť zverejňovať príspevky, preposielať či citovať príspevky iných užívateľov a pod. Pôjde teda o úplne základné funkcie.
Bez predplatného by používatelia mali mať aj naďalej možnosť v podstate len nazerať na správy ostatných, nie ich komentovať.
Test aktuálne prebieha na Novom Zélande a Filipínach. Ako dlho bude test prebiehať a kedy bude predplatné „Not A Bot“ rozšírené aj do ďalších častí sveta, nie je zatiaľ jasné.
Príjmy sa znižujú každý mesiac
Agentúra Reuters s odvolaním sa na dáta analytikov z Guideline informovala, že príjmy siete X sa každý mesiac znižujú až o 55 percent. To je zrejme aj hlavný dôvod, prečo chce Musk zaviesť drahšie predplatné – hľadá nové zdroje príjmov.
Guideline sleduje výdavky na reklamu od hlavných reklamných agentúr. V rámci týchto dát analytická spoločnosť zaznamenala, že v decembri 2022 klesli príjmy spoločnosti X z reklamy v USA medziročne o rekordných 78 percent. Stalo sa tak iba mesiac po tom, čo sa kormidla ujal nový majiteľ Elon Musk.
V súčasnosti je situácia o niečo lepšia, ale dôvod na úsmev Musk rozhodne nemá. Klesajúce príjmy boli viditeľné každý mesiac až do tohtoročného augusta, kedy išlo v medziročnom porovnaní o 60 % pokles. Dáta za september ešte nie sú k dispozícii.
Musk v lete priznal, že finančná bilancia nie je vôbec veselá. „Stále máme záporný peňažný tok kvôli zhruba 50% poklesu príjmov z reklamy a veľkému dlhovému zaťaženiu. Potrebujeme dosiahnuť kladný peňažný tok, než budeme mať luxus myslieť na čokoľvek iné,“ vyhlásil Musk.
Práve kvôli negatívnym hospodárskym výsledkom začal Musk už vlani masívne prepúšťať. V minulosti multimiliardár prepúšťania ospravedlňoval úbytkom inzerentov v minulom roku, pretože práve z inzercie má sociálna sieť drvivú väčšinu príjmov.
Spoločnosť sa kvôli tomu dostala do veľkej straty a podľa Muska má teraz iba 1500 zamestnancov, čo je výrazne menej ako pred rokom, keď ich bolo takmer 8000. Na sieti sa v poslednej dobe stále častejšie objavujú dezinformácie, prejavy nenávisti a ďalší nežiaduci obsah.
+ There are no comments
Add yours