Akcie nemeckého koncernu Volkswagen od polovice roku 2021 trvalo strácajú na hodnote. Vtedy sa obchodovali za zhruba 240 eur, v čase prípravy tohto článku už stáli okolo 113 eur. Len za posledný rok odpísali vyše dvadsať percent. Napriek tomu, že sa teraz akcie automobilového gigantu vo vzťahu k hospodárskym ukazovateľom javia „lacné“ až „podhodnotené“, investori o ne nejavia veľký záujem. Mnohí z nich neveria, že materská spoločnosť Škody Auto zvládne prechod od automobilov so spaľovacím motorom k elektromobilom a že ustojí tvrdú konkurenciu americkej Tesly a čínskych automobiliek.
„Investori prestávajú veriť, že si Volkswagen vo svojej aktuálnej podobe dokáže v nasledujúcich rokoch udržať konkurencieschopnosť. Stráca podiel na kľúčovom trhu v Číne, ale aj v Severnej Amerike a čelí zásadným problémom aj na strane nákladov. Vzhľadom k podstatne pomalším inováciám v oblasti elektromobility je na samom chvoste európskych automobiliek, ktoré sa snažia držať krok s lídrami,“ uvádza analytik spoločnosti XTB Štěpán Hájek.
Saudská Arábia chce do futbalovej Ligy majstrov, nakupuje hráčov za stámilióny dolárov
Hlavným dôvodom trvalého poklesu hodnoty akcií Volkswagenu je podľa portfólio manažéra Michala Semotana hrozba ďalšej výraznej straty podielu na čínskom trhu. Volkswagen tam realizuje zhruba štyridsať percent svojich predajov. Zároveň mu tam rastie veľmi silná konkurencia.
Napríklad najväčší čínsky výrobca BYD sa v prvom polroku v predajoch prvýkrát vmestnal medzi desať najväčších svetových automobiliek. Vďaka predaju milióna a štvrť vozidiel predčil Mercedes-Benz či BMW. Volkswagen na čínskom trhu s elektromobilmi zaostáva v pestrosti modelov a nedokáže konkurovať nižším cenám elektromobilov, na ktoré lákajú čínske automobilky, upozorňuje Semotan.
„Jedná sa predovšetkým o modely nižších cenových radov. Preto Volkswagen zahájil spoluprácu s čínskymi partnermi SAIC. A tiež získal podiel v čínskej automobilke Xpeng. Tieto opatrenia by mu mali pomôcť výraznejšie sa presadiť v rastúcom segmente elektromobilov v Číne,“ myslí si Semotan, ktorý akcie VW naďalej drží v spravovanom portfóliu.
A to aj napriek súčasnej „neforme“ koncernu, ktorý síce za druhý štvrťrok vykázal rast prevádzkového zisku z 4,7 miliardy na 5,6 miliardy eur, očakávania trhu však nenaplnil. Zaťažuje ho značný dlh aj neistý ekonomický vývoj, kvôli ktorému znížil tohtoročný predajný cieľ.
„Bude zaujímavé sledovať, ako sa podarí prechod od pohonov so spaľovacím motorom k elektrickým. Volkswagen je v rámci spaľovacích motorov gigant a teraz to vyzerá ako otáčanie slona. V tomto kontexte hrozí, že by mohol dopadnúť ako Nokia, ktorá prehrala konkurenčný boj s iPhony Applu,“ glosuje analytička Finlordu Eva Mahdalová.
Negatívny sentiment okolo jednej z najvýznamnejších európskych firiem zvyšuje napätie medzi akcionármi. „Väčší problém ako pre spolkovú krajinu Dolné Sasko to bude pre Katarský investičný fond. Ani ďalší akcionári, napríklad rodina Piëchov, z toho radosť určite nemajú. Riaditeľ VW sa tak musí snažiť splniť výhľady skupiny a presvedčiť investorov, že ďalšie kroky na trhu s elektromobilmi aj spaľovacími autami koncern zvládne,“ hovorí Semotan, ktorý vidí reálnu hodnotu akcie na 140 eurách.
Aj Hájek z XTB nazerá na Volkswagen ako na podhodnotený, akcia by sa podľa neho mohla pohybovať okolo 150 eur, ale rastu bráni nedôvera investorov. Zaujímavú investičnú príležitosť tak ani „podhodnotený“ koncern nepredstavuje.
„Pri jeho problémoch si v horizonte dvoch rokov neviem predstaviť vyššiu návratnosť z hľadiska akcionárov. Nemecká ekonomika zároveň nemôže chytiť trakciu, a to ešte nepocítila bolesť z vysokých úrokových sadzieb. Volkswagen je navyše veľmi cyklická spoločnosť, čo môže dostať akcie ešte nižšie,“ varuje Hájek.
Rýchly obrat kurzu neočakáva ani Semotan. „Z môjho pohľadu je dôležité potvrdenie čísel na úrovni marží, celkového zisku a očakávanej dividendy. Akékoľvek zníženie niektorej z týchto veličín na rok 2024 môže mať negatívny vplyv na cenu akcie, pretože to trhu potvrdí, že to VW nezvláda. Ja verím, že to zvládne, preto našu pozíciu držíme aj naďalej,“ dodáva Semotan.
Radosť naopak robí investorom Tesla, ktorá si od začiatku roka pripísala 120 percent. Pri vstupe na americkú burzu nedávno zabodoval vietnamský výrobca elektromobilov VinFast, ktorého trhová hodnota stúpla na 85 miliárd dolárov, čím prekonal napríklad Ford či General Motors.
+ There are no comments
Add yours