Aké pracovné pozície sú dnes najviac v kurze? Personalisti stále pátrajú hlavne po odborníkoch na informačné technológie, pridáva sa záujem o expertov na umelú inteligenciu. Zástupcovia firiem sa ale zároveň zhodujú, že umelá inteligencia ich zamestnancov nenahrádza. Aktuálnym trendom mimo oblasti IT je aj dopyt po manažéroch udržateľnosti.
Rýchly rozvoj umelej inteligencie a ďalších technológií robí z ľudí, ktorí im rozumejú, horúci tovar. „Naši klienti novo dopytujú najmä špecialistov na spracovanie dát a na informačnú bezpečnosť, špecialistov na automatizáciu procesov, odborníkov na umelú inteligenciu, dátových analytikov a dátových vedcov,“ uvádza Martin Jánský, generálny riaditeľ personálnej agentúry Randstad Česká republika.
Lacné elektromobily znásobili zisk čínskeho giganta. Do Európy vstupuje s masívnou výhodou
Podobne hodnotí aktuálny dopyt firiem aj Filip Mikschik, zakladateľ pracovného portálu StartupJobs. Podľa neho inzerenti v súčasnosti okrem ľudí so znalosťou AI (Artificial Intelligence) hľadajú aj odborníkov na technológiu blockchainu a zamestnancov na prácu s virtuálnou a rozšírenou realitou. Naopak na pracovnom portáli StartupJobs ubúda dopyt na pozície prekladateľov.
Umelá inteligencia v oslovených firmách ľudskú prácu nenahrádza, počíta sa ale s tým, že ju zamestnanci používajú na zvýšenie svojej efektivity. „Umelá inteligencia postupne prestupuje do všetkých oblastí v rámci firmy a tým sa rozširujú aj činnosti všetkých pozícií,“ vysvetľuje Ivana Povolná, tlačová hovorkyňa Škody Auto. Automobilka využíva umelú inteligenciu v činnostiach súvisiacich s e-mobilitou a tiež v IT projektoch.
Aj u operátora O2 vnímajú umelú inteligenciu ako pomocníka zamestnancov, nie ich náhradu. „Tam, kde dokážeme nejakú časť agendy ľudí plne nahradiť, sa ľudia môžu zamerať na nové úlohy, na ktoré doteraz nemali čas,“ podotýka Petr Hirš, riaditeľ spoločnosti Dataclair.ai, ktorá je súčasťou O2. Zároveň dopĺňa, že sú pri využívaní jazykových modelov, ako je ChatGPT, obozretní hlavne vo vzťahu k bezpečnosti interných dát, chystajú vytvorenie interných pravidiel a edukáciu zamestnancov.
Firmy chcú byť čo najzelenšie
Ďalším veľkým trendom sú teraz takzvané green jobs, teda pozície spojené s udržateľnosťou. Firmy vnímajú spoločenský dopyt a komunikácia udržateľných tém im pomáha zvýšiť ich atraktivitu medzi potenciálnymi uchádzačmi o prácu. „Podľa nášho prieskumu Workmonitor je pre 70 percent ľudí spadajúcich do generácie Z kľúčové, aby hodnoty ich zamestnávateľa boli v súlade s ich vlastnými hodnotami, ako je práve prístup k udržateľnosti. Štyridsať percent mladých by neprijalo prácu v podniku, ktorý sa s ich hodnotami rozchádza,“ komentuje situáciu Martin Jánský z Randstadu. Špecialistov na udržateľnosť je podľa neho ale na trhu nedostatok, pretože tento typ pozícií ešte len vzniká. Záujem je podľa neho o špecialistov a konzultantov, ako je napríklad montážny technik fotovoltaiky, podnikový ekológ alebo expert na úspory.
Manažéra udržateľnosti alebo ESG manažéra na jar obsadila nábytkárska firma TON. Skratka ESG v sebe skrýva anglické slová Environmental, Social, and Governance. Hlavnou úlohou tohto človeka, ktorý je súčasťou marketingového tímu, je implementovať ESG politiku a následne ju komunikovať dovnútra do firmy aj von smerom k verejnosti vrátane tej odbornej. „V dnešnej dobe sa nám vďaka širším diskusiám ohľadom cirkulárnej ekonomiky otvára nová príležitosť – obsiahle a dlhodobé témy si môžeme lepšie popísať a ďalej o nich vo firme alebo mimo firmy hovoriť,“ hovorí Lenka Bajgarová, ktorá v TON novú pozíciu manažérky udržateľnosti zastáva.
+ There are no comments
Add yours