Akcie Volkswagenu padajú na tohtoročné minimum, do blízkosti minima viacročného (viď graf nižšie). Až päť miliárd dolárov totiž novo chce investovať do potácajúceho sa amerického výrobcu elektroáut Rivian. Ten len tento rok vykáže stratu asi okolo troch miliárd dolárov. A v budúcom roku mu peniaze majú dôjsť úplne.
Volkswagen a Rivian tak predstavujú „spolunocľažníkov zo zúfalstva“. Dávajú sa dohromady kvôli vidine krachu na jednej strane a tučných „pokut za zaostalosti“ na strane druhej.
Rivian by bez terajšieho „napojenia na kvapkačky“ Volkswagenu najskôr skonal. Veď jeho akcie sa od konca roku 2021 prepadli o viac ako 90 % (pozri graf nižšie).
Volkswagen zase musí do amerického výrobcu elektroáut investovať, aby splnil prísne normy EÚ, súvisiace s ambicióznou zelenou agendou Bruselu, ktorá nemá obdobu nikde inde na svete.
Bez rozširovania výroby elektroáut by totiž Volkswagen čelil veľkým pokutám. Jeho vlastný softvér pre elektroautá ale nie je dosť konkurencieschopný, čo mu znižuje predaje a bráni teda v požadovanom rozširovaní výroby elektroáut.
Kolabujúci Rivian sa síce potáca, ale aj tak je jeho softvér pokročilejší ako ten Volkswagen.
Podľa analytikov spoločnosti Bernstein, ktorá spadá pod krídla francúzskej banky Société Générale, je investícia Volkswagenu do Rivianu „klinčekom do rakvy“ snáh nemeckej automobilky o rozvoj vlastného palubného softvéru. Už vlani pritom musel Volkswagen investovať 700 miliónov dolárov do čínskej automobilky Xpeng, aby práve získal prístup k pokročilejšiemu softvéru. Zrejme to ale fakticky, z hľadiska nemeckej automobilky, boli peniaze hodené do čiernej diery.
Regulácia EÚ tak vlastne zachraňujú inak už odpísané americké automobilky a pomáhajú navyšovať zisk automobilkám čínskym; taká socialistická internacionálna družba 21. storočia. To ale určite nie je recept na vzostup americkej, a už vôbec nie euroúnijnej ekonomiky. Oslavovať môžu akurát v Pekingu.
A ani Volkswagen nebude mať peniaze na investície do amerických „zombie firiem“ večne. Veď aj investícia do Rivianu so značnou pravdepodobnosťou predstavuje hádzanie peňazí do čiernej diery.
A je otázkou, koľko ešte peňazí Volkswagen vôbec rozhádzať môže. Predaje jeho elektroáut v Európe tento rok v prvom štvrťroku spadli medziročne o výrazných 24 %, citeľne klesajú aj v USA či v Číne. Trh s elektroautami totiž celosvetovo ochabuje, pretože vodiči čelia vysokým cenám elektriny, stále vysokým cenám nových elektroáut a nedostatočne rozvinutej nabíjacej infraštruktúre.
Oproti minulým rokom tiež klesá podiel vodičov, ktorí v prieskumoch uvádzajú, že si ako ďalšie vozidlo plánujú zaobstarať elektroauto.
Napriek tomu všetko teda Brusel Volkswagenu hrozí onými pokutami, čo ho pre zmenu núti investovať do kolabujúceho Rivianu. Keby to nebolo k plaču, je to na smiech.
+ There are no comments
Add yours