Čínsky výrobca elektromobilov BYD, ktorý vlani skoncoval s produkciou spaľovacích áut, sa v tohtoročnom prvom polroku prvýkrát vmestnal medzi desať najväčších automobiliek sveta podľa predajov. Skvelé výsledky gigantu z Šen-čenu, ktorý v polroku strojnásobil zisk a tržby navýšil o 73 percent, sa však môžu ukázať ako nočná mora skostnatených európskych koncernov. Čulý exportér BYD sa totiž obzerá aj po vlastnej továrni na starom kontinente.
Na milión a štvrť predaných vozidiel navýšil BYD predaje za prvých šesť mesiacov, medziročne teda na takmer dvojnásobok. Zisk spoločnosti, do ktorej predtým investoval aj Berkshire Hathaway legendárneho Warrena Buffetta, rástol ešte rýchlejšie. V polroku sa zvýšil medziročne o 205 percent na v prepočte 33,5 miliardy korún. Tržby vzrástli o 73 percent na takmer osemsto miliárd korún.
Facka nemeckej ideológii? Ambiciózny „jadrový“ plán Švédov ukazuje možnú cestu Európe
Vďaka rozšíreniu modelového radu tak najväčšia čínska automobilka predala viac ako značky ako Mercedes-Benz, BMW či Tesla. Zatiaľ čo ešte predvlani nebol BYD ani v dvadsiatke globálne najpredávanejších značiek, tento rok je aj po ukončení výroby spaľovacích vozidiel desiaty. A cielia ešte vyššie. Popri exporte, ktorým posilňuje v juhovýchodnej Ázii aj Rusku, odkiaľ sa západné či japonské automobilky stiahli v dôsledku ruského vpádu na Ukrajinu, má ďalší rast zaistiť stavba tovární v zahraničí. Terčom sú hlavne európske trhy.
„O výrobkoch elektromobilov BYD a Geely budeme počúvať v Európe najviac. Obrovskú výhodu oproti európskym koncernom typu Volkswagen či Stellantis im dáva kontrola nad nákladmi v rámci dodávateľského reťazca. Či už sa jedná o takmer akúkoľvek surovinu, Čína je hlavným ťažiarom alebo spracovateľom. Takmer čokoľvek, čo sa vyťaží v Austrálii alebo napríklad v Južnej Amerike, aj tak prejde Čínou,“ pripomína expert EY na automobilový sektor Petr Knap.
Konečné ceny plne elektrických batériových vozidiel BYD predávaných v Číne tak sú v mnohých prípadoch o desiatky percent nižšie oproti európskej konkurencii. Cenovo veľmi konkurenčné zostávajú tieto vozidlá aj potom, čo sa ich cena navýši o náklady na transport do Európy, kde musia spĺňať prísnejšie bezpečnostné nariadenia. Napríklad športovo-úžitkový automobil Atto 3 bol v júli najpredávanejším elektromobilom vo Švédsku.
„Táto kľúčová výhoda v oblasti nákladov sa podľa môjho názoru prenesie aj do plánovaných tovární BYD v Európe. Automobilka tiež ťaží zo stále ešte nižšej ceny práce a energií v Číne. Vďaka tomu a aj vďaka svojej významnej vertikálnej integrácii patrí spolu s Teslou k lídrom v oblasti výskumu a vývoja batérií,“ dodáva Knap.
+ There are no comments
Add yours