Bude nafta drahšia ako benzín?

Zdieľaj

Pohonné hmoty v uplynulých dňoch opäť mierne zdraželi, tempo rastu cien však uberá na intenzite. Aj napriek tomu sú však ceny nafty a benzínu najviac od konca minulého roka. V posledných 7 dňoch v priemere cena benzínu vzrástla o 19 halierov na 39,72 Sk. Cena nafty potom vzrástla o 20 halierov na 37,99 Sk za liter.

Nafta tak pomaly doháňa benzín a cenový rozdiel je už pod 1,80 Sk. Ešte v júni pritom bol liter nafty lacnejší o takmer 6 Kč v porovnaní s benzínom. Za zdražovaním stojí najmä rast cien na burze v Rotterdame, kde napríklad nafta zdražela za posledný mesiac o 5 %. Mierne tiež oslabila česká koruna, ktorá sa na páre s eurom opäť posunula nad úroveň 24 Kč/EUR. Koruna by potom mala ďalej oslabovať, čo predraží import pohonných hmôt a ropy. Druhý dych nabrali aj ceny ropy, po stimulácii čínskeho kapitálového trhu sa cena za barel ropy brent opäť posunula z 82 na 85 USD. Trh navyše tiež vyzerá ďalšie predĺženie dobrovoľných produkčných škrtov Saudskej Arábie. Očakáva sa, že v najbližších dňoch oznámi predĺženie obmedzenia ťažby o 1 milión barelov denne do októbra. Podobný krok sa očakáva aj pri Rusku.

Facka nemeckej ideológii? Ambiciózny „jadrový“ plán Švédov ukazuje možnú cestu Európe

Na Floridu sa navyše postupne blíži tropická búrka Idalia, ktorá už nabrala rozmery hurikánu. Ropná produkcia v USA tak môže byť ohrozená a cena ropy tak môžu ďalej vzrásť. Vďaka spomínaným faktorom tak bude v nasledujúcich dňoch zdražovanie pohonných hmôt pokračovať. Priemerná cena za liter benzínu sa tak posunie nad hranicu 40 Kč, pri nafte očakávame úroveň okolo 38,50 Kč za liter. Pre ďalší vývoj cien pohonných hmôt však bude kľúčová situácia v Číne. Tá by tento týždeň mala zverejniť priemyselné PMI, ktoré ukáže kondíciu tamojšej výroby. Výrazne horšie ako očakávané čísla môžu spôsobiť výraznejší pokles cien ropy. Čína sa navyše ropou bohato predzásobila a jej dopyt tak tento rok už pravdepodobne dosiahol svoj vrchol a bude skôr padať. Cena ropy brent sa potom môže opäť vrátiť k úrovni okolo 80 dolárov za barel. Prakticky všetky dáta z Číny ukazujú na koniec ekonomického boomu, ktorý sme videli pred koronavírusom. Pri benzíne potom môžeme očakávať stagnáciu ceny a postupné zlacňovanie. Ceny by mali začať postupne padať aj pri nafte, aj keď tu bude trend o niečo pomalší.

 

Upozornenie: Akékoľvek názory, správy, výskumy, analýzy, ceny alebo iné informácie obsiahnuté v tomto materiáli sú poskytované ako všeobecná marketingová komunikácia len na informatívne účely a nepredstavujú investičné poradenstvo. Nič v tomto oznámení neobsahuje investičné odporúčania alebo stimul za účelom nákupu a predaja akéhokoľvek finančného nástroja. Všetky poskytnuté informácie sú zhromažďované z renomovaných zdrojov a akékoľvek informácie obsahujúce údaj o minulej výkonnosti nie sú zárukou ani spoľahlivým ukazovateľom budúcej výkonnosti. Nepreberáme žiadnu zodpovednosť za akékoľvek straty vyplývajúce z akejkoľvek investície vykonanej na základe informácií uvedených v tomto oznámení. Táto komunikácia nesmie byť reprodukovaná ani ďalej šírená bez nášho predchádzajúceho písomného súhlasu

.

More From Author

+ There are no comments

Add yours